ضمانت نامه بانکی چیست؟

ضمانت نامه بانکی چیست؟

درخواست وکیل خانم

ضمانت نامه بانکی چیست؟

ضمانت نامه بانکی چیست؟ یکی از سوالات پر تکراری است در که در دفتر ها و عناوین وکالت از افراد با تجربه پرسیده می شود، و اکثر افراد به دنبال پاسخ این سوال می باشند،ضمانت نامه بانکی و عنواین ان را ما تلاش کرده ایم در این مقاله برای شما توضیح دهیم و تا شما کاربران عزیز نیکو وکیل جواب سوال خود را بدست اورید، با ما همراه باشید با مقاله ضمانت نامه بانکی چیست؟   ضمانت نامه بانکی عبارت است تعهد به پرداخت مبلغی مشخص وجه نقد که به عنوان تضمین اجرای قرارداد پایه داده می شود و یک تعهد مستقل از قرارداد اصلی بوده و ایرادات مربوط به قرارداد پایه نسبت به این ضمانت نامه بانکی قابل استماع نمی باشد.ضمانت نامه های بانکی در حقوق ایران سندی است که توسط بانک و برخی از موسسات صادر می شود و پیرو آن بانک متعهد می شود تا در صورتیکه ضمانت خواه در ایفای  تعهدات قرارداد پایه و اصلی خود تخلف و قصور نمود ، ذینفع با اعلام مراتب تخلف ضمانت خواه به بانک و مطالبه وجه ضمانت نامه بانکی به صورت کتبی در مدت اعتبار ضمانت نامه ، بانک یا موسسه مبلغ مندرج در ضمانت نامه را به ذینفع بپردازد.هدف از صدور ضمانت نامه جبران خسارت و پوشش ریسک قراردادی  میباشد ضمانت نامه بانکی که در این خصوص دستورالعمل ناظر به ضمانت نامه بانکی ریالی مصوب سال 1396 توسط شورای پول و اعتبار که در ماده 1، ضمانت نامه بانکی بدین صورت تعریف شده است ؛ضمانت نامه بانکی سندی است که به موجب آن موسسه اعتباری به طور غیرقابل برگشت متعهد می شودبه محض اعلام ومطالبه هر میزان از وجه مندرج در آن توسط ذینفع ، بارعایت مفاداین دستورالعمل،وجه مطالبه شده را به ذینفع پرداخت نماید. و ذینفع در ابتدا نقشی در آن ندارد و درواقع طلب ضمانت نامه اعتباری است.ضمانت نامه های بانکی یک نوع سند تجاری محسوب ونتیجتا رعایت برخی مقررات شکلی از جمله امضاو تایید صاحبان امضای مجاز بانک ها ،الصاق و ابطال تمبر مالیاتی ،پرداخت کارمزد و… در مورد آن الزامی است و مستند به بند 2 ماده 15 قانون عملیات بانکی بدون ربا صدور و تایید و قبول ضمانت نامه ارزی و ریالی  جهت مشتریان از جمله وظایف ذاتی نظام بانکی میباشد.

ویژگی های ضمانت نامه بانکی

در قسمت قبل، ضمانت نامه بانکی چیست را تعریف کردیم و در مورد انواع ضمانت‌ نامه‌ هایی که پس از صدور سند توسط بانک برای اطمینان از انجام تعهد توسط ضامن به ذینفع قابل تحویل است، بحث کردیم. در این قسمت پس از تعریف ضمانت نامه بانکی ابتدا به بررسی ویژگی های آن می پردازیم. ویژگی های ضمانت نامه بانکی عبارتند از: اولین ویژگی ضمانتنامه بانکی، این است که این ضمانت نامه، یک تعهد غیر قابل برگشت بوده؛ یعنی بانک ضامن، نمی تواند بعد از تعهد و قبول ضمانت نامه، از تعهد خود سر باز بزند. دومین ویژگی ضمانتنامه بانکی، این است که این ضمانت نامه، از قرارداد پایه، مستقل بوده و تنها در صورت مطالبه وجه الضمان از طرف ذی نفع، قابل پرداخت می باشد. سومین ویژگی ضمانتنامه بانکی، این است که این ضمانت نامه، غیر قابل انتقال بوده؛ یعنی، ذی نفع ضمانت نامه، نمی تواند آن را به دیگری انتقال دهد. ضمانت نامه بانکی چیست؟

انواع ضمانت نامه های بانکی

 ضمانت نامه شرکت در مناقصه یا مزایده
ضمانت نامه بانکی مناقصه یا مزایده یکی ازمهم ترین انواع ضمانت نامه های بانکی شناخته می شوند. اکثر نهاد ها و سازمان های دولتی برای خرید و فروش کالاهای مورد نیاز خود از طریق مزایده و مناقصه اقدام می کنند. هر یک از شرکت کنندگان در مزایدات و مناقصات دولتی موطف هستند به همراه مدارک و پیشنهاد خود ضمانت نامه ای نیز ارائه نمایند.
ضمانت نامه گمرکی
در صورتی که وارد کننده ی کالایی نتواند حق گمرکی خود را به صورت نقدی پرداخت نماید، با استفاده از ضمانت نامه گمرکی که دارای سررسید های معینی است، می تواند برای پرداخت حق گمرکی خود اقدام نماید و از این طریق می تواند نوعی ضمانت نامه بانکی بدهد
ضمانت نامه حسن انجام تعهد
حسن انجام تعهدات و حسن انجام کار برای کارفرما از اهمیتی ویژه برخوردار است . به وسیله ی ضمانت نامه بانکی حسن انجام تعهد می توان حسن انجام تعهدات و حسن انجام کار را از طرف مقابل خواستار شد.

تقلب در ضمانت نامه های بانکی

بعضی اوقات تقلب در ضمانت نامه های بانکی منجر به قربانی شدن بانک و منابع بانکی می گردد و بعضی اوقات درخواست کننده ضمانت نامه است که با درخواست ناعادلانه مبلغ ضمانت نامه از سوی ذی نفع دچار تضرر می گردد و قربانی تقلب می شود ، تقلب در ضمانت نامه های بانکی در دو مورد قابل وقوع می باشد.
حالت اول
بعضی اوقات تقلب به قصد سوء استفاده از منابع بانکی صورت می گیرد بدین صورت که ضمانت نامه بانکی با تبانی و به نحو متقلبانه صادر می گردد و این تقلب حاصل تبانی میان ذی نفع ضمانت نامه و درخواست کننده ضمانت نامه می باشد.، در شرایط صدور ضمانت نامه بانکی اشاره کردیم که بانک باید در حدود عرف بانکداری از صوری نبودن معامله پایه بین ذی نفع ضمانت نامه و درخواست کننده اطلاع حاصل کند. در واقع قربانی این نوع کلاهبرداری بانک می باشد. ذی نفع و درخواست کننده تظاهر می کنند که معامله ای میان آنها شکل گرفته و شخص برای تضمین تعهدات خود به بانک مراجعه می کند و از بانک تقاضای صدور ضمانت نامه بانکی می کند بانک ضمانت نامه صادر می کند و بعد از چند روز ذی نفع با اعلام تخلف به بانک وجه ضمانت نامه را مطالبه می کند و بانک طبق موازین بین المللی و دستور العمل صدور ضمانت نامه موظف به پرداخت وجه به ذی نفع می باشد در نهایت با تقلب و کلاهبرداری منابع بانکی که اصولاً بیت المال نیز می باشد از بانک خارج می گردد در این موارد بانک علاوه بر طرح دعوای کیفری می تواند از دادگاه تقاضای ابطال ضمانت نامه را کند.

حالت دوم

اما در مورد دوم تقلب، قربانی تقلب درخواست کننده ضمانت نامه می باشد. به طور خلاصه درست است که درخواست کننده برای تضمین تعهدات خود از بانک درخواست ضمانت نامه می کند و آن را در اختیار ذی نفع قرار می دهد اما این بدان معنا نیست که ذی نفع به هر بهانه ای و بدون سر زدن تخلف از درخواست کننده در قرارداد پایه بتواند وجه ضمانت نامه بانکی را مطالبه کند اما اگر ذی نفع بدون وقوع تخلف نسبت به قرارداد پایه درخواست مطالبه وجه کند بانک باید پرداخت انجام دهد چرا که ضمانتنامه طبيعتاً از رابطه پايه و از درخواست صدور ضمانتنامه مستقل است و رابطه پايه هيچ ربطي به ضامن ندارد و ضامن ملتزم به آن نيست. اشارهاي كه در ضمانتنامه به رابطه پايه و براي مشخص كردن آن ميشود، طبيعت مستقل ضمانتنامه را تغيير نميدهد. تعهد ضامن (بانک) به پرداخت مبلغ ضمانتنامه تابع ادعاها و دفاعيات ناشي از هيچ رابطه ديگري غير از رابطه بين ضامن و ذينفع نيست علاوه بر این مورد، ضامن( بانک) فقط بر اساس اسناد عمل می کند و مسئولیت دیگری به دوش ندارد.

کلام آخر

شما در این مقاله با ضمانت نامه بانکی چیست آشنا شدید و انواع و تمام ویژگی های ضمانت نامه بانکی را گفته ایم، امیدواریم شما از این مقاله بهترین استفاده رو برده باشید.
نرگس صفرزاده

نرگس صفرزاده

موسس مجموعه نیکو وکیل، وکیل پایه یک دادگستری، با بیش از 20 سال سابقه وکالت در زمینه دعاوی بانکی ، تجاری و...

کانال های آموزشی ما

مقاله های برتر

تنظیم دادخواست چیست

معرفی تنظیم دادخواست تنظیم دادخواست یکی از اصلی‌ترین و مهم ترین اسناد در خصوص رسیدگی به دعاوی حقوقی شمرده می‌شود که نقش بسیار مؤثر و

مشاهده
درخواست وکیل در گلشهر

وکیل در گلشهر چیست؟ بدون شک تمامی افراد یک بار در زندگی خود خواسته و یا ناخواسته با اختلافات حقوقی رو به رو شده‌اند که

مشاهده
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطمه
1 سال قبل

سلام ممنون از این مقاله خوبتون

بازگشت
تماس تلفنی
ارسال پیام در واتساپ
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

ضمانت نامه بانکی چیست؟

    شبکه های مجازی ما