وکیل کیفری چیست

وکیل کیفری چیست

درخواست وکیل خانم

وکیل کیفری چیست

وکیل کیفری چیست، یکی از انوع دیگر از وکالت های عمومی می باشد ، اساساً حرفه وکالت به چندین زیر شاخه تقسیم می شود که یکی از آنها حقوق جزا است. وکیل در حقوق کیفری باید در امور کیفری از جمله تعهدات و حقوقی که قانون بر شاکی و شاکی وضع می کند آگاه و با تجربه باشد. مصمم به داشتن اشراف. از جمله اینکه قانونگذار برخی از اعمال را جرم دانسته و این اعمال را در قانون جرم تعریف کرده است. در این زمینه وکیل کیفری باید اطلاعات کافی و لازم را داشته باشد، از جمله اینکه نسبت به ارکان جرم (عناصر مادی و معنوی) شناخت کافی داشته باشد و البته در عین حال از قدرت کافی برخوردار باشد. -اطمینان و شجاعت در دفاع از حقوق متهم یا شاکی. حضور وکیل در امور کیفری که نوعاً مربوط به جان، مال و حیثیت افراد است و معمولاً منجر به تنش و استرس بیشتر برای طرفین می شود، آرامش خاطر را برای موکل فراهم می کند. با این حال، وکیل مدافع کیفری باید بتواند به طور مؤثر در مورد موکل خود در دادگاه استدلال کند و از حقوق موکل دفاع کند. وکیل کیفری چیست مواردی همچون قتل، سرقت، آدم ربایی، جعل، کلاهبردار و تجاوز جزء جرایم سنگین کیفری شناخته میشوند که ضرورت دارد وکیل درکنار موکل حضور داشته باشد در غیر این صورت ممکن است موکل به علت عدم اطلاع از حقوق خود دچار تضرر و مواجه با حکم سنگین کیفری گردد.

وکیل کیفری کیست ؟

در واقع، یک وکیل مدافع کیفری تلاش می کند تا وظایف دفاعی خود را به نحو احسن انجام دهد. با این وجود، عملکرد یک وکیل کیفری با سایر وکلایی که در زمینه های دیگر قانون فعالیت می کنند متفاوت است. یک وکیل جنایی نیز به نام وکیل مدافع شناخته می شود زیرا آنها در حرفه ای تخصص دارند که ارتباط نزدیکی با حمایت از حقوق مردم دارد. مدافع یک اصطلاح عربی به معنای دفاع و حفاظت است. این واژه به طور خاص برای توصیف وکیلی استفاده می‌شود که از مظنون یا متهم در دادرسی کیفری دفاع  کرده و از حقوق آنها محافظت کند. طبق اصل ۳۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در تمامی محکمه‌ها هر دو طرف حق دارند برای خود به انتخاب یک وکیل بپردازند و در صورتی که شخصی توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشد، باید برای ایشان امکانات تعیین وکیل را فراهم کرد. اعلام مجرمیت، صدور کیفرخواست، انتخاب مجازات در دستور قضایی و در نهایت اجرای مجازات در صدور حکم، همگی از مراحل روند قانونی هستند. کلاهبرداری، خیانت در امانت، سرقت، رباخواری، جرایم اقتصادی، جرایم مربوط به مواد مخدر، جرایم مربوط به قاچاق کالا و … از جمله جرایمی است که تصور می شود با آنها برخورد شود. ما به شما یک توضیح اساسی در مورد حقوق کیفری می دهیم. شما می توانید برای جزئیات بیشتر در مورد هر یک از این پرونده ها به صفحه مربوطه مراجعه کرده و فوراً برای مشاوره با وکیل کیفری برنامه ریزی کنید.

وظایف اصلی وکیل کیفری چیست؟

یکی از وظایف اصلی وکلای کیفری تهیه‌ی دعوی است. اگر وکیلی متعهد شده باشد تا به عنوان وكیل شاکی وکالت نماید، آن وقت می‌بایست مطالبات موكل خود را با شکوائیه كه تنظیم كرده است بیان كند. درعین حال، تهیه‌ی دفاعیه نیز وظیفه دیگری است که توسط وکیل کیفری انجام می‌شود. وکلای شاغل در این زمینه می توانند از کسانی که تحت بازجویی هستند یا مظنون به ارتکاب جرم هستند دفاع کنند. وکلای مدافع جنایی، به عنوان مثال، پرونده قتل یک موکل را بررسی می کنند و به این فکر می کنند که آیا این عمل به طور قانونی انجام شده است یا خیر. وکیل کیفری چیست وکلای مدافع جنایی ممکن است به طور فعال در مذاکرات و محاکمات شرکت کنند. حتی در فجیع ترین جرایم، دادگاه با دلایل و عواملی ارائه می شود که مجازات مجرم را کاهش می دهد. اتهامات قتل تنها موارد ذکر شده نیست. وکلای جنایی علاوه بر قتل عمدی و غیرعمد می توانند در مواردی مانند سرقت، زورگیری و سرقت در دادگاه های کیفری برای دفاع یا تعقیب کیفری شرکت کنند.

ویژگی‌های وکیل کیفری

وکیل کیفری باید دارای ویژگی های زیر باشد: آموزش آکادمیک کافی در حقوق جزا و جزا. دانش کافی و تجربه حرفه ای؛ شایستگی و تخصص در مدیریت و بررسی پرونده ها؛ آشنایی کامل با دادسرا، دادگاه ها و دادگاه های کیفری. قانون مجازات اسلامی، قانون آیین دادرسی کیفری، قانون مبارزه با مواد مخدر، قانون مبارزه با قاچاق کالا و سایر قوانین مربوط به این رشته ها از جمله قوانینی بود که وی در رابطه با پرونده های کیفری به آن اشاره کرد. همچنین به علاوه‌ی مسایل ذکر شده در بالا، به واسطه‌ی مواجهه‌ و روبرویی وکیل کیفری با امور جزایی و قوانین سخت مجازات کیفری که موجب درگیری عواطف حسی افراد می‌شوند و با توجه به سختی و خشونت موارد مختلف در پرونده‌های کیفری یک وکیل کیفری می‌بایست دارای ظرفیت کافی و بالای روحی و روانی برای مواجهه با چنین مواردی باشد.

مزایای استفاده از وکیل کیفری

در اکثر موارد حقوقی، وکلای دادگستری می توانند وکالت موکل خود را حتی در صورت عدم حضور وی و در دادرسی کیفری انجام دهند. پرونده‌های کیفری از این قاعده مستثنی هستند، حضور متهم را فرا می‌خوانند و پس از خاتمه تحقیقات و مراحل اولیه، اجازه ورود وکیل مدافع کیفری را می‌دهند. زیرا هیچ کس دیگری صلاحیت ندارد از طرف شخصی که متهم به ارتکاب جرم است و صرفاً در قبال خودش مسئول است اقدام کند. وکیل دادگستری می تواند شکایت را بررسی کرده و جرمی را که موکلش بنا بر اقدام قانونی در کلانتری و دادستانی به آن متهم شده‌است و همچنین مجازات وی را مورد تجدید نظر قرار دهد. استفاده از حضور وكیل کیفری یا وکیل جنایی در امور و دعاوی كیفری نه تنها دلیلی است برای دفاع بهتر در محاکم، بلكه می‌تواند به نحوه‌ی طرح شکایت، نوع شكایت و زمان طرح شكایت و ضمانت‌های مربوطه نیز بستگی داشته باشد. به عنوان مثال ، چگونگی تنظیم لایحه ، اظهارنامه ، نحوه‌ی تنظیم شکوائیه‌ حائز اهمیت است. مهمترین و منحصر به فردترین جنبه این ویژگی این است که اگر پرونده جنایی دارید، فقط یک بار می توانید آن را مطرح کنید و نمی توانید دوباره آن را انجام دهید. اگر به تصمیم نادرست برسید، حقوق مشتری را به خطر خواهید انداخت و هزینه های قانونی بیشتری را متحمل خواهید شد. باعث آسیب اضافی می شود و حتی زمان از دست رفته را جبران می کند. وجود یک وکیل کیفری مجرب در کنار شما این امکان را به شما می دهد تا در اسرع وقت به بهترین نحو به امور خود رسیدگی کرده و شکایت خود را ثبت کنید.

چه زمانی به وکیل کیفری نیاز داریم؟

مردم معمولاً زمانی که مشکلات حقوقی دارند به وکیل مراجعه می کنند، اما این مسائل لزوماً یکسان نیستند. در شرایط نادر، ممکن است شخصی به دلیل ماهیت موضوع حقوقی به جرمی متهم شود که از ادعاهای قانونی کمتر است. از ممتازتر است و به جان، حیثیت یا دارایی یک فرد گره می خورد، مردم نیاز بیشتری به نمایندگی قانونی احساس می کنند تا احساس راحتی بیشتری داشته باشند و به طور مؤثر از حقوق خود محافظت کنند. وکلای با تخصص حقوق کیفری در زمینه وکالت وجود دارد. این وکلا برای دفاع از حقوق موکلان خود مجهزتر هستند. وکلای کیفری می توانند از دانش تخصصی خود برای پیشبرد پرونده و کمک به قضات در صدور حکم استفاده کنند، صرف نظر از اینکه موکل آنها شاکی باشد یا شاکی. کلاهبرداری، خیانت در امانت، دزدی، قتل، جعل و غیره همگی زمینه ساز دعوای کیفری هستند.

دعاوی کیفری شامل چه دعاوی می باشند؟

دعاوی کیفری آن دسته از دعاوی است که در رابطه با اعمال و صفاتی مطرح می شود که در قانون جرم محسوب می شود و قوانین جزایی برای آنها مجازات تعیین کرده است. در حالی که در مصادیق حقوقی، موضوع مورد بحث شامل ارتکاب جرم نمی شود، بلکه به تعارضات دیگری مانند قراردادها، پول و غیره مربوط می شود. وکیل کیفری چیست از جمله دعاوی کیفری متداول در دادگاههای کیفری ، میتوان به جرائمی چون سرقت، کلاهبرداری، حمل مشروبات الکی و مواد محدر، دعواهای خیابانی و ضرب و شتم، اخاذی، خیانت در امانت، صدور چک بیمحل و امثال آنها اشاره کرد. دعاوی کیفری چون مرتبط با ارتکاب جرائم می باشد قبل از اینکه در دادگاه مورد رسیدگی قرار گیرد در دادسرا مورد رسیدگی قرار می گیرند که اصطلاحاً در این مرحله تحقیقات مقدماتی راجع به ارتکاب یا عدم ارتکاب جرم مورد بررسی قرار می گیرد. سپس در دادگاه کیفری در این خصوص رأی صادر می گردد .دادگاه های کیفری نیز خود به دو دسته دادگاه های کیفری(1) و دادگاه کیفری(2) تقسیم بندی می شوند که جرایم با درجه اهمیت زیاد از جمله قتل، تجاوز به عنف، زنا در دادگاه کیفری (1) مورد رسیدگی قرار می گیرد و باقی جرایم در دادگاه کیفری دو رسیدگی می شود.

وظایف وکیل کیفری

زمانی که افراد یکی از طرفین پرونده کیفری هستند که باید در دادگاه کیفری مربوطه مطرح شود یا در حال انجام است، خواه به عنوان متهم یا شاکی. با توجه به اهمیت رسیدگی به دعاوی کیفری و اینکه هر دعوای کیفری تنها یک بار و با انتشار پرونده توسط دادگاه مورد ارزیابی قرار می گیرد، حتی در صورت ارائه اوراق جدید، امکان شکایت و رسیدگی مجدد به پرونده وجود ندارد. حکم نهایی از این رو، هر دو سوی دادرسی باید بیشترین تلاش خود را کنند تا حکم صادر شده به نفع آنها باشد و برای این منظور، مشورت و ارائه شواهد پرونده به یک وکیل کیفری باتجربه و کاربلد و انتخاب او به عنوان وکیل پرونده، نتیجه ی خوب و بهینه ای را حاصل می کند. وکیل کیفری با مطالعه ی پرونده و همچنین بررسی وضعیت و گفته های موکل خود، در راستای نائل شدن به حکم مطلوب کمک میکند و در جلسات دادگاه در کنار موکل خود حضور خواهد داشت و همچنین پیش از هر جلسه، درباره ی مسائل احتمالی و نیازهای آن و روند جلسه ی دادگاه، بنا بر نیاز پیشبرد پروند با موکل خود گفتگو می کند. همه ی این اقدامات، در کنار تخصص و آگاهی وکیل کیفری به پرونده های کیفری و قوانین کیفری، موجب حصول رأی مطلوبتر از دادگاه و احقاق حقوق موکل میشود. دستمزد وکیل کیفری، بنا بر نوع پرونده و همچنین پیچیدگی آن و همچنین میزان سابقه و تجربهی وکیل، میتواند متفاوت باشد که برای این مسئله، عموما مشاوره هایی پیش از انتخاب پرونده صورت میگیرد و شرایط با موکل احتمالی در میان گذاشته می شود. عموما به نتیجه رسیدن پروندههای کیفری اهمیت بیشتری از مسئله ی مالی داشته و در نهایت بهتر است که افراد با وکیل کیفری به توافق برسند تا اینکه تنها در دادگاه حضور پیدا کنند. با توجه به اهمیت پرونده های کیفری و ارتباط مستقیم آن با جان و مال و حیثیت اشخاص در مواردی که اشخاص متهم به ارتکاب جرائم مهم می شوند و توانایی مالی بر استفاده از خدمات وکیل را ندارند. دادگاه از کانون وکلا تقاضا می کند یک وکیل تسخیری برای متهم معرفی نماید که کانون وکلا از بین وکلای موجود یک نفر را برای دفاع از حقوق متهم به دادگاه معرفی نماید.

کلام آخر

شما با نیکو وکیل در این مقاله با وکیل کیفری چیست آشنا شده اید و ما تمام سعی خود را کرده ایم تا بتوانید در مورد وکیل کیفری اطلاعات خوبی را به شما بدهیم، ممنون از شما بابت مطالعه این مقاله
   
نرگس صفرزاده

نرگس صفرزاده

موسس مجموعه نیکو وکیل، وکیل پایه یک دادگستری، با بیش از 20 سال سابقه وکالت در زمینه دعاوی بانکی ، تجاری و...

کانال های آموزشی ما

مقاله های برتر

تنظیم دادخواست چیست

معرفی تنظیم دادخواست تنظیم دادخواست یکی از اصلی‌ترین و مهم ترین اسناد در خصوص رسیدگی به دعاوی حقوقی شمرده می‌شود که نقش بسیار مؤثر و

مشاهده
درخواست وکیل در گلشهر

وکیل در گلشهر چیست؟ بدون شک تمامی افراد یک بار در زندگی خود خواسته و یا ناخواسته با اختلافات حقوقی رو به رو شده‌اند که

مشاهده
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بازگشت
تماس تلفنی
ارسال پیام در واتساپ
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

وکیل کیفری چیست

    شبکه های مجازی ما