تنظیم دادخواست چیست

تنظیم دادخواست چیست؟ + بررسی کامل انواع دادخواست

درخواست وکیل خانم
0
(0)

معرفی تنظیم دادخواست

تنظیم دادخواست یکی از اصلی‌ترین و مهم ترین اسناد در خصوص رسیدگی به دعاوی حقوقی شمرده می‌شود که نقش بسیار مؤثر و بزرگی را دارد. به این نکته توجه داشته باشید دادخواست نقش بسیار حیاتی را در نوع نتیجه یک پرونده حقوقی خواهد داشت که باید به آن توجه ویژه‌ای کرد. استفاده از وکیل حقوقی از گروه نیکو وکیل به شما کمک می کند تا اختلافات خود را به راحتی در مسائل قانونی برطرف کنید. تنظیم دادخواست یکی از مراحل اصلی در پرونده‌های حقوقی بوده که نیازمند به راهنمایی وکیل متخصص در این راه می‌باشد.

معرفی تنظیم دادخواست

وکیل دادگستری یک کارشناس با تجربه و ماهر در زمینه‌های قانونی و مقررات حقوقی است که توانایی بالایی را در ارائه راهنمایی لازم در خصوص جهت و تنظیم دادخواست را دارد. انتخاب بهترین وکیل خانم در کرج برای تنظیم دادخواست می‌تواند شانس موفقیت شما را در پرونده‌های خود افزایش دهد. بهتر است به سراغ وکیلی بروید که تجربه کافی در حوزه دعاوی شما داشته باشد و در زمینه مورد نیاز تخصص بالایی داشته باشد.

انواع تنظیم دادخواست

دادخواست‌ها با توجه به نیازهای متنوع دعوا و مراحل مراجعه به دادگاه‌ها باید تهیه و تنظیم شوند. با توجه به مرجع رسیدگی دادخواست به دسته بندی زیر تقسیم بندی شده است:

دادخواست بدوی

این دادخواست برای رسیدگی ابتدایی به دعوا تنظیم می‌شود. در این موارد دادگاه به مسائل ابتدایی اعم از تعیین وقت جلسه دادگاه، اعلام شروع رسیدگی به دعاوی و… پرداخته و تصمیم گیری اولیه انجام خواهد شد.

دادخواست تجدیدنظر

اگر هرکدام از طرفین دعوی به رای صادر شده اولیه اعتراض حقوقی داشته باشند با دادن دادخواست تجدیدنظر از مرجع بالاتر تقاضای رسیدگی دوباره به موضوع دعوی را می دهند.

دادخواست دیوان عدالت اداری

دادخواست دیوان عدالت اداری برای بررسی و رسیدگی به شکایات علیه مقامات و مأموران دولتی بابت اقدامات آنها و نیز از بخشنامه ها و آئین نامه های صادره تنظیم و ارسال می‌شود.

دادخواست واخواهی

در صورتی که حکمی صادر شده باشد و فرد در روند دادرسی حاضر نباشد و ابلاغ نیز به او نرسیده باشد، به راحتی می‌تواند با آن مخالفت کند و به سراغ تنظیم دادخواست واخواهی برود. با این دادخواست، دعوی مجددا رسیدگی شده و حکم لازم صادر می گردد.

دادخواست دعاوی طاری

این دادخواست برای بررسی موارد مرتبط با دعوای اصلی تنظیم می‌شود و نیازمند به تشکیل پرونده جداگانه خواهد بود که شامل موارد زیر است:

دادخواست اضافی

در صورتی که فرد نیاز داشته باشد تا موضوعی را به دعوی اضافه کند که به آن ارتباط کامل داشته باشد باید به سراغ تهیه و تنظیم دادخواست اضافی برود.

دادخواست متقابل

در این دادخواست فرد خوانده شده دعوا می‌تواند در مقابل دعوای اصلی که توسط خواهان بیان شده است دادخواست متقابل خود را ارائه دهد تا ادعا و دفاع خود را با این دادخواست بیان کند.

دادخواست جلب ثالث

این دادخواست برای دعوت شخص ثالث به دعوا و بررسی پرونده تنظیم و ارسال می‌شود.

دادخواست ورود ثالث

اگر شخص ثالث از دعوی مطلع بشود و خود را ذینفع و ذیحق در موضوع بداند با تنظیم دادخواست ورود ثالث به پرونده وارد می شود.

انواع تنظیم دادخواست

دادخواست‌ها بر اساس مرجع رسیدگی به آن

به صورت کلی تنظیم دادخواست به دسته بندی‌های متنوع تقسیم بندی می‌شوند. دادخواست با توجه به مرجع رسیدگی نیز به موارد زیر تقسیم بندی شده است:

  • دادخواست مرتبط با شورای حل اختلاف
  • دادخواست مرتبط با دعاوی در صلاحیت دیوان عدالت اداری
  • دادخواست مرتبط با فرجام خواهی
  • دادخواست مرتبط با دادگاه تجدید نظر
  • دادخواست مرتبط با دادگاه بدوی
  • دادخواست مرتبط با واخواهی

بخش‌های مختلف در تنظیم دادخواست

در تنظیم دادخواست شما باید بخش‌های مختلفی را تکمیل کنید. این بخش‌ها به شرح زیر هستند:

  • بخش خواهان
  • بخش خوانده
  • بخش خواسته
  • بخش مدارک
  • بخش شرح دادخواست
  • امضا و اثر انگشت

نمونه‌هایی از انواع تنظیم دادخواست

به این نکته توجه داشته باشید دادخواست باید با توجه به موضوع شما و نوع خواسته مورد نظر تنظیم شوند. برخی از نمونه‌های شایع موضوع دادخواست به شرح زیر می‌باشد:

  • تنظیم دادخواست تقاضای طلاق
  • تنظیم دادخواست خسارت در تصادف
  • تنظیم دادخواست تقاضای حضانت فرزندان
  • تنظیم دادخواست مطالبه بدهی
  • تنظیم دادخواست اجرت المثل
  • تنظیم دادخواست تجدید نظر
  • تنظیم دادخواست مطالبه وجه
  • تنظیم دادخواست استرداد لاشه چک

نحوه نوشتن و تنظیم دادخواست حقوقی

نوشتن و تنظیم صحیح دادخواست یکی از اصلی‌ترین مراحل در فرایندهای قضایی شمرده می‌شود که نیازمند به شناخت کامل قواعد حقوقی و دقت در آن می‌باشد. مواردی که شما باید در هنگام تنظیم به آن‌ها توجه داشته باشید و با رعایت قوانین و مقررات آن‌ها را بنویسید به شرح زیر هستند:

  • نوشتن مشخصات تمامی خوانده‌ها
  • درج مشخصات اقامتگاه خوانده‌ها
  • موضوع خواسته
  • استناد به مواد قانونی
  • ذکر مدارک و دلایل

نکات مهم و نحوه تنظیم دادخواست

بدون شک متوجه شده‌اید که تنظیم دادخواست یکی از مهم‌ترین ابزارهای اعلام ادعا و حمایت از حقوق می‌باشد؛ همین امر نیز باعث شده است که در هنگام تنظیم آن به نکات متنوعی توجه شود تا پرونده در سریع‌ترین زمان ممکن با موفقیت به نتیجه برسد. رعایت تمامی نکات زیر در تنظیم دادخواست می‌تواند اثر بخشی زیادی در دفاع از حقوق شما داشته باشد که باید توسط وکیل مجرب در این حوزه انجام شود.

نکات مهم و نحوه تنظیم دادخواست

تنظیم به زبان فارسی

تنظیم دادخواست الزاماً باید به زبان فارسی تنظیم شده باشد. در غیر این صورت عمل و دعاوی شما قانونی شمرده نمی‌شود.

مشاوره حقوقی در تهران بیشتر بخوانید: مشاوره حقوقی در تهران | تضمینی + حضوری و آنلاین

امضا

برای تنظیم دادخواست فرد باید تمامی اوراق قضایی خود را به صورت کامل امضا کند. در صورتی که فرد توانایی امضا نداشته باشد به جای آن باید از اثر انگشت استفاده کند. به هر دلیلی اگر دادخواست امضا نشده باشد توسط دفتر دادگاه دریافت نمی‌شود؛ زیرا این موضوع یک تخلف تلقی می‌شود.

تاریخ

برای تنظیم دادخواست باید تاریخ تقویم تنظیم آن را به دفتر دادگاه قید کنید. نوشتن تاریخ در تنظیم بسیار مهم است، زیرا تاریخ رسید دادخواست به دفتر دادگاه به عنوان تاریخ اقامه دعوا به شمار می‌رود. البته امروزه در سیستم الکترونیکی به صورت خودکار تاریخ درج خواهد شد.

نام و اقامتگاه خواهان

به عنوان خواهان در هنگام تنظیم دادخواست باید نام، نام خانوادگی، اقامتگاه، سن و حتی الامکان شغل خود را به صورت کامل ذکر کنید. در حقیقت در دادخواست شما باید به صورت کامل خود را معرفی کنید. در صورتی که شما در دادخواست نام و اقامتگاه خود را ذکر نکرده باشد، دفتر دادگاه دادخواست شما را رد خواهد کرد. اقامتگاه به محلی گفته می‌شود که شخص در آن سکونت داشته. لازم به ذکر است هیچ شخصی نمی‌تواند بیش از یک اقامتگاه داشته باشد.

نام و مشخصات خوانده

در تنظیم دادخواست شما باید نام، نام خواندگان، شغل خوانده و اقامتگاه وی را به صورت کامل ذکر کنید. در صورتی که شما این موارد را در دادخواست ذکر نکنید دفتر دادگاه دادخواست شما را قفل می‌کند؛ به زبان ساده‌تر دفتر دادگاه برای شما یک اخطاریه ارسال می‌کند تا شما نقص دادخواست را رفع کنید و شما باید طی 10 روز بعد از این اخطاریه با مراجعه حضوری و یا ارسال لایحه به صورت الکترونیکی نقص دادخواست را برطرف کنید.

در صورتی که در این مدت زمان تعیین شده نقص برطرف نشود دفتر دادگاه دادخواست شما را رد خواهد کرد. لازم به ذکر است اگر از محل سکونت خوانده اطلاعی ندارید، باید این موضوع را به دفتر دادگاه اعلام کنید. در این صورت با هزینه خود شما یک آگهی در روزنامه منتشر خواهد شد.

تعیین خواسته

ضروری است که در هنگام تنظیم دادخواست در قسمت مربوطه به خواسته‌های خود باید نوع خواسته دعوی را به صورت دقیق و روشن بیان کنید. در صورتی که شما خواسته خود را تعیین نکنید این امر می‌تواند باعث توقیف دادخواست توسط دفتر دادگاه شود. در این صورت دادگاه برای شما یک اخطاریه ارسال می‌کند تا شما نقص صادره را برطرف کنید، شما 10 روز زمان دارید که با مراجعه به دادگاه و یا ارسال لایحه به صورت الکترونیکی این نقص را برطرف کنید و در غیر این صورت دفتر دادگاه دادخواست شما را رد می‌کند.

تعیین بهای خواسته در دعاوی مالی

هنگامی که شما دادخواست خود را تنظیم کردید، باید مبلغ مالی مورد درخواست خود را نیز ذکر کنید. به زبان ساده‌تر در این راه شما باید ارزش پولی خواسته خود را به صورت دقیق مشخص کنید. به این نکته توجه داشته باشید در صورتی که موضوع دادخواست شما مالی نباشد و موضوعاتی نظیر تمکین، طلاق و… را داشته باشد امکان تعیین مبلغ خواسته وجود نخواهد داشت و لازم نیست شما در این راه به مبلغ خاصی اشاره کنید.

عدم اشاره به مبلغ مالی در خصوص دادخواست‌هایی که موضوع مالی دارند می‌تواند باعث توقیف دادخواست شود. در این صورت دادگاه برای رفع نقص دادخواست برای شما یک اخطار صادر می‌شود که شما باید با مراجعه حضوری به دادگاه طی 10 روز بعد از ارسال این نقص را برطرف کنید. در غیر این صورت دادخواست شما به صورت کامل رد میشود.

تعهدات یا دلایل خواهان

در تنظیم دادخواست شما باید به صورت کامل در قسمت دلایل، مدارک و مستندات خود را را به صورت کامل ذکر کنید.

درخواست از دادگاه

علاوه بر خواسته و بهای آن که در دادخواست شما بیان کرده‌اید، ممکن است خواسته‌های دیگری نیز از دادگاه داشته باشید. برای این موارد شما باید در تنظیم دادخواست آن‌ها را ذکر کنید و توضیح کاملی به دادگاه ارائه دهید.

ادله و مدارک اثبات دعوا

هنگامی که شما دادخواست خود را تنظیم کردید، باید تمامی مدارکی که برای اثبات ادعای خود به آنها نیاز دارید را در آن به صورت کامل ذکر کنید. این امر می‌تواند شامل شاهد، اسناد رسمی، اظهارنامه، گواهی‌ها، نظر کارشناسی، اسناد شخصی و…. باشد که بتواند ادعای شما را اثبات کند.

در صورتی که شما شاهد داشته باشید که می‌تواند در خصوص ادعای شما شهادت دهد، باید اطلاعات کامل آنها را در تنظیم دادخواست به صورت کامل ذکر کنید. این اطلاعات شامل نام، نام خانوادگی، آدرس و شرح شاهد و شواهدی که او ارائه می‌دهد باشد.

پیوست‌ها

در صورتی که دادخواست شما پیوست داشته باشد، باید یک کپی مطابق با اصل آن را به دادگاه ارائه دهید. در صورتی که شما به عنوان ولی  یا قیم یا وکیل طرح دعوا نموده‌اید باید یک کپی از سند اثبات کننده سمت ولایت یا قیمومت یا وکالت را  به دادگاه ارائه دهید.

سخن پایانی

در این مقاله از نیکو وکیل به بررسی تخصصی موضوع تنظیم دادخواست پرداختیم، امیدواریم از این مقاله راضی بوده باشید، همچنین باید گفت اگر در حوزه های وکالت مانند وکیل بانکی در تهران و یا مشاوره حقوقی در کرج، نیاز به کمک داشتید با ما ارتباط برقرار کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بازگشت
تماس تلفنی
ارسال پیام در واتساپ
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

تنظیم دادخواست چیست؟ + بررسی کامل انواع دادخواست

    شبکه های مجازی ما