روش‌ های مطالبه مهریه چیست

روش‌ های مطالبه مهریه چیست؟ + نکات مهم

درخواست وکیل خانم
0
(0)

روش‌ های مطالبه مهریه

مطالبه مهریه، مالی است که به محض جاری شدن صیغه نکاح، زوج باید آن را به زوجه پرداخت کند. این مال می‌تواند در انواع متنوعی اعم از وجه نقد، سکه، جواهر، طلا و یا هر چیز دیگری که بین زوجین توافق شده باشد تعیین شود. به این نکته توجه داشته باشید مهریه یکی از اصلی‌ترین حقوق قانونی زوجه به شمار می‌رود که وی می‌تواند در هر زمان که بخواهد چه در زمان ازدواج و چه بعد از طلاق آن را مطالبه کند.

تعیین مهریه یکی از شرایط عقد نکاح به شمار می‌رود که زن مالک اصلی آن و مرد متعهد به پرداخت آن می‌باشد. در صورت عدم پرداخت مهریه توسط مرد، زن به راحتی می‌تواند به سراغ روش‌های مطالبه مهریه برود و مراحل قانونی آن را طی کند. در ادامه قصد داریم شما را با روش‌های متنوع مطالبه مهریه بیشتر آشنا کنیم.

روش‌ های مطالبه مهریه

انواع مهریه در زمان مطالبه مهریه

مطالبه مهریه توسط زن از نظر زمان مطالبه آن در دسته بندی متنوعی تقسیم بندی می‌شود که عبارت‌اند از:

مهریه عندالمطالبه

در مهریه عندالمطالبه  زن می‌تواند بلافاصله بعد از جاری شدن عقد مهریه خود را از مرد مطالبه کند! در این نوع مهریه زن به هیچ عنوان نیازی به اثبات هیچ گونه شرطی نخواهد داشت و می‌تواند هر زمان که بخواهد مهریه خود را مطالبه کند.

مهریه عندالاستطاعه

مهریه عندالاستطاعه از دیگر انواع مهریه در بین زوجین به شمار می‌رود که زن تنها در صورتی که مرد استطاعت مالی داشته باشد می‌تواند آن را دریافت کند. در این روش از مهریه در مرحله اول زن باید اثبات کند که مرد از نظر مالی توانایی پرداخت آن را دارد و سپس اقدام به مطالبه آن کند.

مطالبه مهریه در زمان طلاق

این نوع مهریه را زن در صورت طلاق می‌تواند مطالبه کند. زن برای دریافت مهریه در زمان طلاق از طرف مرد نیازی به اثبات هیچ گونه شرطی نخواهد داشت و می‌تواند مهریه خود را به صورت یک جا و یا اقساطی از مرد مطالبه کند. به این نکته توجه داشته باشید در صورتی که طلاق به صورت توافقی انجام شود نیز زن می‌تواند مهریه خود را از زوج مطالبه کند. مهریه یک حق قانونی برای زن به شمار می‌رود و در صورت عدم پرداخت آن توسط مرد، زوجه می‌تواند با استفاده از روش‌های مطالبه مهریه آن را دریافت کند.

روش‌های مطالبه مهریه به چه صورت است؟

به صورت کلی روش‌های مطالبه مهریه به دو روش زیر امکان پذیر خواهد بود. این دو روش عبارت‌اند از:

از طریق اداره ثبت

در روش مطالبه مهریه با استفاده از اداره ثبت زن باید به دفترخانه ای که ازدواج در آن جا ثبت شده مراجعه کند و درخواست صدور اجراییه برای مهریه را بدهد. بعد از بررسی مدارک و احراز هویت زن توسط دفترخانه، اجراییه بر روی سند ازدواج بابت مهریه صادر خواهد شد و برای ادامه عملیات اجرایی به دایره اجرای اسناد رسمی اداره ثبت ارسال می شود. سپس زن می تواند اموال شوهر خود را به ثبت معرفی و درخواست توقیف آن را بنماید. به این نکته توجه داشته باشید اموال توقیف شده توسط اداره ثبت مزایده و مبلغ حاصل از آن به عنوان مهریه زن به صورت کامل پرداخت می‌شود.

از طریق دادگاه

از دیگر روش‌های مطالبه مهریه می‌توان به مراجعه زن به دادگاه اشاره کرد. در این روش زن باید با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دادخواست مطالبه مهریه خود را تنظیم کند و آن را به ثبت برساند. به این نکته توجه داشته باشید دادخواست مطالبه مهریه در این روش باید اطلاعات زیر را داشته باشد:

  • مشخصات زن و شوهر
  • میزان مهریه مورد مطالبه
  • تاریخ عقد نکاح
  • مستندات مطالبه مهریه

بعد از بررسی دادخواست و مدارک توسط دادگاه حکم پرداخت و اجراییه مهریه برای زوج صادر خواهد شد. به این نکته توجه داشته باشید حکم دادگاه پس از سپری شدن مهلت های اعتراض، قطعی بوده و لازم الاجرا می‌باشد. در صورتی که در این روش مرد از پرداخت مهریه خودداری کند، زن به راحتی می‌تواند درخواست استعلام اموال داده و حکم دادگاه را به اجرا درآورد.

روش‌های مطالبه مهریه به چه صورت است؟

مراحل مطالبه مهریه از طریق دادگاه

در صورتی که شما قصد دارید مهریه خود را با استفاده از روش دادگاه مطالبه کنید باید مراحل زیر را به صورت دقیق طی کنید:

  • تنظیم دادخواست مطالبه مهریه، به این نکته توجه داشته باشید بهتر است تنظیم دادخواست را به دست یک وکیل خبره بگذارید.
  • ارائه دادخواست به دادگاه از طریق دفتر خدمات قضایی یا درخواست اجراییه به دفتر ازدواج
  • در مرحله بعد دادگاه باید مدارک و مستندات زوجه را بررسی نماید، البته در اجراییه ثبتی این بررسی توسط دفترخانه و اداره ثبت اسناد و املاک صورت می‌گیرد
  • بعد از بررسی دقیق مدارک حکم پرداخت مهریه توسط دادگاه و یا اداره ثبت اسناد و املاک صادر خواهد شد
  • مرحله آخر نوبت به اجرای حکم پرداخت مهریه توسط اداره ثبت اسناد و املاک یا اجرای احکام مدنی دادگاه خانواده است.

در صورتی که شما قصد مطالبه مهریه را دارید در مرحله اول بهتر است به سراغ مشاوره و راهنمایی یک وکیل حرفه‌ای بروید تا بتوانید با بهترین روش ، مهریه خود را دریافت کنید. بهترین وکیل مهریه در کرج می‌تواند شما را در خصوص نحوه مطالبه مهریه یاری رساند و شما را با مدارک و مراحل متنوع آن آشنا می‌کند.

وکیل تعهدات ارزی بیشتر بخوانید: وکیل تعهدات ارزی | مشاوره رایگان + آنلاین و حضوری

شرایط طرح دادخواست مهریه

به این نکته توجه داشته باشید بعد از جاری شدن خطبه عقد بین زوجین، مهریه به عنوان یک وظیفه شرعی و قانونی برای مرد در نظر گرفته می‌شود. زن هر زمان که دوست داشته باشد می‌تواند مهریه خود را از مرد مطالبه کند و مرد نیز موظف به پرداخت کامل آن می‌باشد. از نظر قانونی مرد نمی‌تواند از پرداخت مهریه زن خودداری کند!

در هر زمان که زوجه مهریه خود را از طریق روش‌های مطالبه مهریه طلب کند مرد موظف است آن را به صورت کامل پرداخت کند. یکی از پرونده‌هایی که امروزه در بین دادگاه‌های خانواده بسیار دیده می‌شود اختلاف میان نحوه پرداخت مهریه می‌باشد. این دعاوی در زمانی بروز پیدا می‌کند که زوجین در رابطه با مهریه و پرداخت آن دچار اختلال و مشکل بشوند. در صورتی که تحت هر گونه شرایطی زوج قصد پرداخت مهریه را نداشته باشد زوجه به راحتی می‌تواند دادخواست مهریه را در دادگاه ارائه دهد.

در بسیاری از پرونده‌های مهریه، زوجین به صورت توافقی نحوه پرداخت را مشخص می‌کنند و گاهی نیز ممکن است زوجه مقداری از مهریه خود را ببخشد. در صورتی که زوج مهریه همسر خود را پرداخت کند و با همسر خود در خصوص نحوه پرداخت به توافق برسد دیگر زوجه نیازی به طرح دعوای مهریه نخواهد داشت.

این موضوع در نهایت به صورت مسالمت آمیز بین زوجین حل و فصل خواهد شد. برخی از افراد بر این تفکر هستند که مهریه تنها در زمانی که طلاق جاری می‌شود باید آن را پرداخت کنند، اما به این نکته توجه داشته باشید زن هر زمانی که بخواهد حتی در طول زندگی مشترک خود می‌تواند مهریه را با روش‌های مطالبه مهریه دریافت کند.

قانون مهریه در مورد به اجرا گذاشتن مهریه وجه نقد

با توجه به آخرین تغییرات قانون مهریه، وجه نقد به عنوان مهریه با نرخ روز محاسبه خواهد شد و زوج باید تمامی این وجه را به صورت کامل پرداخت کند. در زمان مطالبه مهریه به این نکته توجه داشته باشید در صورتی که زوج فوت کرده باشد صرفاً تا تاریخ فوت وی مهریه به نرخ روز محاسبه خواهد شد.

البته در صورت زنده بودن مرد، ملاک نرخ روز پرداخت مهریه توسط شوهر تعیین می‌شود و نه تاریخ اعلام دعوی و تقدیم دادخواست! در صورتی که شما قصد دارید بدانید نرخ روز مهریه وجه نقد شما چقدر است بهتر است همین حالا با نیکو وکیل تماس بگیرید.

روش‌های مطالبه مهریه وجه نقد نیز می‌تواند هم از طریق دادگاه و هم از طریق اداره اجرای ثبت باشد.

قانون مهریه در مورد به اجرا گذاشتن مهریه وجه نقد

قانون مهریه در مورد به اجرا گذاشتن مهریه سکه

بدون شک اطلاع داریم که مهریه می‌تواند سکه‌های بهار آزادی، امامی، نیم سکه و یا حتی ربع سکه در نظر گرفته شود. انتخاب نوع سکه با توجه به توافق زن و شوهر است. البته مهریه می‌تواند طلا نیز در نظر گرفته شود. شما به راحتی می‌توانید مهریه سکه خود را به دو روش اداره ثبت و یا دادگاه به اجرا بگذارید و آن را مطالبه کنید. برای اجرای مهریه شما بهتر است با استفاده از وکیل پایه یک دادگستری اقدام به این کار کنید.

گرفتن مهریه و ادامه زندگی

همان طور که در بالاتر نیز به این نکته اشاره کردیم زن می‌تواند در طول زندگی خود مهریه را از همسر خود مطالبه کند. وی می‌تواند بدون درخواست طلاق و در منزل شوهر خود مهریه‌ای که برای وی تعیین شده است را درخواست کند.

قانون مهریه در مورد به اجرا گذاشتن مهریه عقد موقت

صیغه نامه‌هایی در بین زوجین خوانده می‌شود یک سند عادی به شمار می‌روند حتی اگر این موضوع در دفاتر ازدواج به ثبت رسیده باشند؛ مگر آن که به صورت رسمی ثبت شده باشد. به صورت کلی مهریه مندرج شده در صیغه نامه قابل مطالبه از روش دادگاه می‌باشد. به این نکته توجه داشته باشید در روش‌های مطالبه مهریه عقد موقت زن دیگر نیازی به اثبات شرایط خاصی نخواهد داشت و می‌تواند به راحتی مهریه خود را مطالبه کند.

سخن آخر

امروزه تنها کافی است سری به دادگاه‌های خانواده بزنید، متوجه این موضوع خواهید شد که پرونده‌های بسیار زیادی هستند که خانم‌ها مهریه خود را از همسر خود مطالبه کرده‌اند و آن را در دادگاه مطرح کرده‌اند! در نتیجه مهریه یکی از مهم‌ترین حقوقی است که زنان بعد از عقد نکاح دارند، اطلاع از روش‌های مطالبه مهریه موضوع بسیار مهمی می‌باشد، همچنین در صورت نیاز می‌توانید با بهترین وکیل خانم در کرج، استفاده کنید تا پرونده خود را به طور عالی به پایان برسانید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بازگشت
تماس تلفنی
ارسال پیام در واتساپ
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

روش‌ های مطالبه مهریه چیست؟ + نکات مهم

    شبکه های مجازی ما