نکات حقوقی اجاره

نکات حقوقی اجاره

نکات حقوقی اجاره 

به گفته نیکو وکیل نکات حقوقی اجاره  یکی از موارد مهم قبل از انعقاد قرارداد می باشد. عقد اجاره یکی از انواع عقود پیش بینی شده در قانون مدنی می باشد. عقد  اجاره نسبت به اموال منقول یا اموال غیر منقول، می تواند منعقد شود، در عقد اجاره، موجر یا مالک ، در واقع منافع مورد اجاره را برای مدت مقرر در قرارداد اجاره، به مستاجر منتقل می نماید.

در قرارداد اجاره نکات مهمی باید رعایت شود که در مطلب حاضر در نیکو وکیل، قصد داریم که نکات حقوقی آن را قبل از انعقاد قرارداد، در هنگام تنظیم آن و بعد از آن و تحویل ملک، مورد بررسی  قرار دهیم.

نکات حقوقی اجاره 

نکات حقوقی اجاره خانه قبل از معامله

نکات حقوقی اجاره

ماده 466 قانون مدنی، در بیان تعریف عقد اجاره، مقرر می دارد: “اجاره، عقدی است که به موجب آن، مستاجر، مالک منافع عین مستاجره می شود. اجاره دهنده را موجر و اجاره کننده را مستاجر و مورد ‌اجاره را عین مستاجره گویند.”

بنابراین سه رکن اصلی عقد اجاره عبارتند از موجر، مستاجر و عین مستاجره .

مستاجر قبل از امضای قرارداد اجاره باید ملک را رویت و شرایط و وضعیت ملک را از لحاظ ظاهری بررسی و موقعیت و وضعیت آن را نسبت به امکانات موجود و سالم بودن و کارکرد آن ها بررسی نماید؛ زیرا معمولا، تمامی امکانات، با وضعیتی که در هنگام عقداجاره دارند، در قرارداد، درج می شوند و در پایان مدت اجاره و زمان تحویل ملک، مستاجر، مسئولیت دارد، تمامی آن ها را صحیح و سالم و با همان شرایطی که تحویل گرفته، به مالک، تحویل دهد.

در هنگام عقد اجاره، مدارک هویتی موجر و مدارک نشان دهنده مالکیت او یا هرگونه مجوزی که به او، اجازه اجاره دادن عین مستاجره و منافع آن را می دهد و نیز مدارک هویتی مستاجر باید بررسی شوند. در صورتی که شخصی به وکالت، نمایندگی و یا ولایت و قیمومیت از مالک، قرارداد اجاره را منعقد می نماید باید مدارک نشان دهنده سمت او که  حسب مورد وکالت نامه، قیم نامه و … می باشد بررسی شوند. همچنین، بررسی جواز قانونی بنگاه معاملات ملکی که قرار است، قرارداد عقد اجاره، در آن جا، تنظیم و امضا شود نیز رویت شود.

نکات حقوقی اجاره خانه قبل از معامله

نکات حقوقی اجاره

بر اساس مواد 470 و 473 قانون مدنی، یکی از شروط مهم در قرارداد اجاره خانه، قدرت تسلیم عین مستاجره، توسط موجر است و نیازی نیست که موجر، حتما، مالک عین مستاجره و مورد اجاره باشد، بلکه همین که مالک منافع باشد نیز کفایت می کند.

دعاوی مربوط به عقد اجاره بیشتر بخوانید: دعاوی مربوط به عقد اجاره⚖️

نکته مهم و قابل توجه در اینجا این  است که علی القاعده مستاجر می تواند، مال و یا ملکی که در اجاره دارد را به دیگری نیز اجاره دهد، به شرطی که این حق، از او، سلب نشده باشد.

بررسی اینکه آیا قبوض آب و برق و گاز و شارژ ساختمان، توسط ساکن قبلی پرداخت شده یا خیر

 

بررسی وجود اذن شرکای مال مشاع. در صورتی که ملکی چند شریک بصورت مشاعی داشته باشد و یکی از شرکا، بخواهد اقدام به اجاره آن نماید؛ حتما باید اذن سایر شرکا را کسب نماید زیرا مستفاد از ماده 475 قانون مدنی، تسلیم مورد اجاره در اموال مشاعی، منوط بر اذن شریک و شرکای دیگر است.

در قراردادهای عادی اجاره حتما باید مدت ذکر شده و قرارداد در دو نسخه تنظیم شود و پس از امضای موجر و مستأجر توسط دو نفر شاهد مورد اعتماد طرفین امضا گردد تا بتوان در صورت عدم تخلیه مورد اجاره در سررسید با مراجعه به شورای حل اختلاف تقاضای تخلیه نموده و بدون تشریفات دادرسی دستور تخلیه فوری را گرفت.

 

عقد اجاره عقد لازم است و با فوت موجر یا مستأجر باطل نمی شود اما اگر موجر تنها تا زمان حیات خود مالک منافع مورد اجاره باشد اجاره با فوت او منتفی می شود بعلاوه اگر در قرارداد اجاره مباشرت مستأجر در استفاده از مورد اجاره شرط شده باشد با فوت مستأجر عقد اجاره منتفی می شود.

 

کلام آخر

در این مقاله شما با نکات حقوقی اجاره آشنا شده اید و ما در مجموعه نیکو وکیل تمام سعی خود را کرده ایم تا شما بتوانید جواب سوالات خود را پیدا کنید.

 

نرگس صفرزاده

نرگس صفرزاده

موسس مجموعه نیکو وکیل، وکیل پایه یک دادگستری، با بیش از 20 سال سابقه وکالت در زمینه دعاوی بانکی ، تجاری و...

کانال های آموزشی ما

مقاله های برتر

نقش وکیل در دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک

نقش وکیل در دعوای الزام به تنظیم سند رسمی وکیل ملکی یا وکیل ثبتی، که در جامعه به آن مشهور است، تخصص خاصی در حقوق

مشاهده
تأثیر فناوری بلاکچین بر حقوق بانکی و امنیت مالی

تأثیر فناوری بلاکچین بر حقوق بانکی و امنیت مالی تقریباً دو دهه از ظهور ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین می‌گذرد، که بهتأثیر فناوری بلاکچین

مشاهده
بررسی چالش‌ های حقوقیِ داوری

بررسی چالش‌های حقوقیِ داوری در قراردادهای بین‌المللی داوری به عنوان یکی از روش‌های حل و فصل اختلافات، جایگاه ویژه‌ای در قراردادهای بین‌المللی دارد. با وجود

مشاهده
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

نکات حقوقی اجاره

    شبکه های مجازی ما