هزینه های ترخیص کالا از گمرک

هزینه های ترخیص کالا از گمرک

هزینه های ترخیص کالا از گمرک

پولی که طی تشریفات گمرکی جمع آوری می شود، بیشتر شامل هزینه های ترخیص کالا از گمرک می شود. قیمت حمل، انبارداری، تخلیه، نظافت، تعرفه آزمایشگاهی، معاینه محصول و … تنها تعدادی از هزینه های گمرکی است که باید توسط صاحب کالا به عنوان هزینه ترخیص هر کالا پرداخت شود. هزینه های گمرکی فوق به صورت جداگانه و جدا از حقوق ورودی اخذ می شود. ترجیحاً هنگام تعریف ضمانت نامه گمرکی، هزینه های ترخیص کالا از گمرک افشا شود. اقلام متعددی شامل این هزینه ها می شود، مانند:

سود بازرگانی:

سود بازرگانی به میزان تفاوت بین درآمد حاصل از فروش کالاها و خدمات و هزینه‌های مرتبط با تولید و فروش آنها اشاره دارد. در واقع سود بازرگانی برابر با درآمد ناخالص منهای هزینه‌های تولید و فروش است.این سود عبارت است از بازده به دست آمده از فروش محصولات و یا خدمات در جامعه و بازار مقصد و به عبارت دیگر، تفاوت میان هزینه تولید و قیمت فروش آن محصول یا خدمات می‌باشد.

حقوق ورودی کالا:

حقوق ورودی کالا به عنوان یکی از هزینه های واردات، مالیاتی است که برای ورود کالای مورد نظر به کشور پرداخت می شود و توسط سازمان های دولتی مربوطه، براساس گمرکی شدن کالا، محاسبه و تعیین می‌شود. این حقوق درصدی از ارزش کالا (ارزش فاکتور تجاری و هزینه حمل و نقل بین المللی) است. هدف از پرداخت حقوق ورودی کالا، حمایت از تولید داخلی کشور و کاهش واردات بیشتر محصولات خارجی است.

هزینه صدور کارت بازرگانی

هزینه صدور کارت بازرگانی ممکن است در هر کشور و سازمانی متفاوت باشد. در ایران، هزینه صدور کارت بازرگانی توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تعیین و اعلام می شود. برای صدور کارت بازرگانی در ایران، ابتدا باید به یکی از مراکز صدور کارت بازرگانی مراجعه کرده و بر اساس نوع و مدت اعتبار کارت، هزینه آن را پرداخت نمایید. همچنین در برخی کشورها، هزینه صدور کارت بازرگانی به صورت آنلاین قابل پرداخت است. برای دقت بیشتر، بهتر است به وب‌سایت مربوط به اتاق بازرگانی نزدیک‌تر به محل شما مراجعه کنید.

انبار داری:

کالاهای شما بسته به مقدار، اندازه و نوع بسته بندی مشمول هزینه انبارداری می­شوند.

تعرفه گمرکی:

تعرفه گمرکی یا به عبارت دیگر شاخص شماره گمرکی، سیستمی است که در آن برای هر کالای وارد شده به کشور، شماره گمرکی خاصی تعیین می‌شود که بر اساس آن، میزان گمرکی و مالیاتی محاسبه می‌شود. تعرفه‌های گمرکی بر اساس هر کالای وارد شده به کشور (مطابق با شماره گمرکی آن) متفاوت است و بر اساس قوانین و مقررات گمرکی صادرات و واردات در هر کشور تنظیم و اعمال می‌شود.

ضمانت نامه گمرکی چیست

ضمانت نامه گمرگی، فی‌الواقع تضمین مالی است که توسط شرکت‌ها، بازرگانان و تجار صادر می‌شود تا در صورت ایجاد هرگونه مشکل در خارج کشور، پرداخت هزینه های گمرگی و مالیاتی برای محموله‌هایی که به عنوان ورودی و خروجی کشور وارد / صادر می شوند تضمین شود. این ضمانت نامه ها توسط بانک ها و موسسات بیمه‌ای صادر می شوند. بنابراین، در صورتی که محموله شما در گمرگ توقیف شده یا مشکل دیگری پیش آمده است، هزینه های گمرگی و مالیاتی از طریق ضمانت نامه گمرگی پوشش داده می‌شود.

انواع ضمانت نامه گمرکی

ضمانت‌نامه گمرکی به عنوان یکی از مواردی است که در فرآیندهای تجاری برای صادرات و واردات کالاها به کار می‌رود. این نوع از ضمانت‌نامه‌ها برای تضمین پرداخت مالیات و مالیات ارزش افزوده که به عنوان مالیات گمرکی نیز شناخته می‌شوند، صادر می‌شوند. در اینجا به بررسی برخی از انواع ضمانت‌نامه‌های گمرکی پرداخته شده است:

1. ضمانت نامه شرایط پرداخت مالیات گمرکی:

در این نوع از ضمانت‌نامه‌ها، شرکتها و صاحبان کالاهای خارجی تعهد میکنند که مالیات‌های گمرکی و هزینه‌های دیگر پرداختی به دولت را در قالب سپرده نقدی یا ضمانت‌نامه بانکی پرداخت نمایند.

2. ضمانت نامه خواسته‌های گمرکی:

در این نوع از ضمانت‌نامه‌ها، شرکتها و صاحبان کالاهای وارداتی تعهد میکنند که مطابق با دستورالعمل های گمرکی در قالب سپرده یا ضمانت‌نامه بانکی  هزینه‌های مربوط به خواسته‌های گمرکی را پرداخت کنند.

3. ضمانت نامه انجام تعهدات صادراتی:

در این نوع از ضمانت‌نامه‌ها، صادرکنند‌گان کالاهای خارجی تعهد می‌کنند که به تایید اتاق بازرگانی، از کالای صادراتی خود استفاده شده در داخل کشور تاییدیه نمایند تا اینکه به صادرکننده شان پول تعلق بگیرد.

4. ضمانت نامه مجوز وارداتی:

در این نوع از ضمانت‌نامه‌ها، شرکتها و صاحبان کالاهای خارجی به تایید گمرک در خصوص محتویات کالاها و قابلیت ارسال آن‌ها به داخل کشور تعهد می‌کنند تا بتوانند کالای خود را به داخل کشور وارد کنند.

کلام آخر

شماد در این مقاله با هزینه های ترخیص کالا از گمرک آشنا شده اید ، هدف مجموعه نیکو وکیل این است که شما بتوانید جواب سوالات خود را بدست آورید هم چنین شما در این مقاله با انواع هزینه های گمرکی و هزینه های ترخیص کالا از گمرک آشنا شدید.    
 
نرگس صفرزاده

نرگس صفرزاده

موسس مجموعه نیکو وکیل، وکیل پایه یک دادگستری، با بیش از 20 سال سابقه وکالت در زمینه دعاوی بانکی ، تجاری و...

کانال های آموزشی ما

مقاله های برتر

نقش وکیل در دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک

نقش وکیل در دعوای الزام به تنظیم سند رسمی وکیل ملکی یا وکیل ثبتی، که در جامعه به آن مشهور است، تخصص خاصی در حقوق

مشاهده
بررسی چالش‌ های حقوقیِ داوری

بررسی چالش‌های حقوقیِ داوری در قراردادهای بین‌المللی داوری به عنوان یکی از روش‌های حل و فصل اختلافات، جایگاه ویژه‌ای در قراردادهای بین‌المللی دارد. با وجود

مشاهده
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

هزینه های ترخیص کالا از گمرک

    شبکه های مجازی ما